خانه - پایگاه دانش کارجویا - بازیافت ۴ ماده ی مهم (کاغذ،شیشه،فلز،پلاستیک) چگونه است؟

بازیافت ۴ ماده ی مهم (کاغذ،شیشه،فلز،پلاستیک) چگونه است؟

recycle
فهرست مطالب

بازیافت ۴ ماده ی مهم (کاغذ،شیشه،فلز،پلاستیک) چگونه است؟

بازیافت کاغذ:

کاغذ از چوب درخت ساخته میشود. برای تولید کاغذ ،درختان باید پیوسته بازکاشت شوند. بازیافت کاغذ به حفظ جنگل ها کمک میکند و در اختصاص زمین برای ایجاد گورستان زباله صرفه جویی می کند.

بیشتر از نیمی از کاغذی که امروز در ایالات متحده مصرف میشود،از کاغذ بازیافتی به دست می آید. کاغذی که بازیافت می شود،از خانه ها،مدارس،صنایع،و دفاتر کار سراسر این کشور جمع آوری میشود. بازیافت کاغذ آسان است . بیشتر از هشتاد درصد این کشور به برنامه ی بازیافت کاغذ دسترسی دارد. {مصرف سالیانه ی کاغذ در ایران بیش از یک میلیون تن است. میزان بازیافت کاغذ در ایران بسیار ناچیز است. قسمت اعظم کاغذ بازیافتی ، به صورت مقوا است.}

بازیافت کاغذ

چگونگی بازیافت کاغذ :

کاغذ گردآوری شده برای بازیافت به مراکز بازیافت ارسال می شود که در آنجا سوزن ،منگنه و گیره ی کاغذ را جدا می کنند. سپس کاغذ را پرس و عدل بندی میکنند و به آسیایی میفرستند که در آنجا ریز ریز و با آب آمیخته میشود تا خیسانده ای از الیاف ،به نام خمیر کاغذ، به دست آید. این خمیر را میشویند تا به صورت پالپ (برفابه ) درآید.

این برفابه را با اندوده ها یا رنگینه هایی می آمیزند و بر روی یک صفحه می فشارند تا آب آن گرفته شود(می چلانند). سپس آن را با غلتک هایی فشرده میکنند و به دور سیلندر (طبلک) هایی میپیچند تا به صورت رول های بزرگ کاغذ، آماده ی مصرف شوند.

در نواحی استوایی جهان، کاغذ را از چوب خیزران (بامبو) هم درست میکنند .خیزران گیاهی سریع الرشد با ساقه ی چوبی است. خیزران تنومند و محکم است و می توان برای تولید کاغذ آن ها را جایگزین درخت کرد.

راه نجات جنگل ها :

بازیافت کاغذ تنها راه نجات دادن جنگل ها نیست. مصرف و بازمصرف خردمندانه ی کاغذ به کاهش پسماند هم می انجامد. شما و اهالی خانواده و دوستانتان میتوانید از طریق کم کردن مطالبی که در چاپگر رایانه ای چاپ میکنید ، و با استفاده از هر دو طرف صفحه ی کاغذ ، و شریک شدن با دیگران در روزنامه و مجله خواندن، از مصرف کاغذ بکاهید.

بازیافت شیشه :

شیشه فراورده ای است که در هرچیزی از ظرف های غذا و بطری تا اتومبیل و خانه ها به کار می رود. بازیابی شیشه اسان است. وقتی فوران های آتش فشانی سنگ ها را ذوب میکنند،شیشه در طبیعت به وجود می آید. شیشه را از آمیزه ای از ماسه ،خاکسترقلیا،وسنگ آهک که تا دمای بالایی حرارت داده می شود، می سازند. این آمیزه، همین که بسیار حرارت داده می شود به صورت مایع یا سیال در می آید که میتوان آن را به شکل جام شیشه ،یا ظرف هایی چون بطری و لیوان، در آورد.

شیشه

چگونگی بازیافت شیشه:

ابتدا شیشه را گردآوری،تفکیک و بسته بندی میکنند. بعد آن را به صورت خرده شیشه در می آورند. خرده شیشه رابا مقدار بیشتری شن،خاکستر،و آهک می آمیزند،حرارت میدهند و آنگاه به صورت فراورده های شیشه ی بازیافتی در می اورند. سی درصد شیشه آسفالت را که ماده ای است برای جاده سازی، شیشه تشکیل می دهد.

شیشه سازی به انرژی و گرما نیاز دارد. برای تولید شیشه ی بازیافتی انرژی کمتری مصرف می شود زیرا شیشه ی شکسته و خرده شیشه در دمای پایین تری ذوب میشود .

بازیافت فلز :

فولاد متداول ترین ماده ی بازیافتی است . بیشتر فولادی که از اتومبیل ها و وسایل برقی خانگی در محوطه های زباله و مواد آماده ی بازیافت جدا میکنند، بازیافت می شود.آلومینیم، که جمع کنندگان قوطی گرد می آورند ، نیز به گستردگی بازیافت می شود.

اگر بخواهند قوطی های آلومینیومی را از آلومینیم نو تولید کنند ،باید هشت برابر برقی را مصرف کنند که برای تولید همان تعداد قوطی از آلومینیم بازیافتی لازم است.

چگونگی بازیافت فلز :

ابتدا قوطی های فلزی به کارخانه ی بازیافت منتقل میشوند، در انجا ریزریز و ذوب می شوند. آلومینیم داغ مذاب را به صورت آجر یا شمش می ریزند،تا سخت شود. شمش سخت شده را نورد می کنند و به صورت ورقه یا صفحه در می آورند،تا اماده ی تبدیل شدن مجدد به قوطی شود.

بازیافت

بازیافت پلاستیک :

در اواخر قرن ۱۹ ام بود که دانشمندان ساختن پلاستیک های سنتزی (مصنوعی) را آغاز کردند؛ در دهه ی ۱۹۵۰ بود که فراورده های پلاستیکی رایج شد و در دسترس همگان قرار گرفت. در سال ۱۹۵۱، دانشمندان پلی پروپیلن و پلی اتیلن، پرکاربردترین پلاستیک ها در جهان ، را ابداع کردند. امروزه ده هزار نوع پلاستیک مختلف یافت میشود. امروزه،تقریبا تمامی پلاستیک ها از سوخت های فسیلی ساخته میشوند، که منابعی تجدید ناپذیرند.

پلاستیک ها را می توان از طریق فرایندهای مختلف بازیافت ،بسته به نوع پلاستیک ، بازیابی کرد. در تمام این فرایندها، پلاستیک را تمیز و ذوب می کنند، و به صورت دانه هایی در می آورند،که میتوان آن ها را به سادگی به فراورده های پلاستیکی مختلف تبدیل کرد.

در کل انتخاب با شماست : نگهش دارید یا دورش بیندازید. چرا شیشه را بازیافت میکنیم ؟ دلیلش شفاف است .آینده تان را دور نریزید.آینده تان را بازیافت کنید.

به ماورای زباله فکر کنید … بازیافت کنید.

https://www.twinkl.com/teaching-wiki/recycling

elnazjadidi
elnazjadidi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *