خانه - پایگاه دانش کارجویا - چگونه یک کپشن اینستاگرام خوب بنویسیم؟

چگونه یک کپشن اینستاگرام خوب بنویسیم؟

چگونه یک کپشن اینستاگرام خوب بنویسیم؟
فهرست مطالب

قبل از اینکه بررسی کنیم چگونه یک کپشن اینستاگرام خوب بنویسیم. شاید بد نباشد یک تعریف مخصتری از کپشن داشته باشیم. پس شروع می کنیم.

کپشن اینستاگرام چیست؟

کپشن متنی است که در زیر یک پست اینستاگرامی استفاده می شود. اینستاگرام شبکه اجتماعی مبتنی بر عکس و ویدئو است. شما می توانید بدون هیچ کپشن خاصی هم عکس یا ویدئوی خود را منتشر کنید. ولی ما از کپشن برای دادن اطلاعات بیشتر به مخاطب استفاده می کنیم. در واقع کپشن به رساندن مفهوم بیشتر آن عکس یا فیلم به مخاطب کمک می کند.

 

چگونه یک کپشن اینستاگرام خوب بنویسیم؟

با وجود اینکه اینستاگرام، یک شبکه اجتماعی عکس و ویدئو محور است. ولی نوشتن کپشن خوب در اینستاگرام تاثیر زیادی در جذابیت آن پست می تواند داشته باشد. باعث می شود مخاطب مدت زمان بیشتری روی پست شما بایستد و آن را مطالعه کند.

شاید بعد از این نکته هایی که با هم مرور کنیم باز هم مشکل کپشن نویسی داشته باشد. دقت داشته باشید که مهارت کپشن نویسی با تکرار و تمرین به دست می آید. باید اینقدر بنویسید و تمرین کنید که کم کم دیگر نیاز نباشد ساعت ها به این فکر کنید که چه متنی بنویسیم.

 

داستان سرایی کنید

شنیدن و یا خواندن داستان همیشه برای مردم جذاب است. اینستاگرام هم شبکه اجتماعی برای سرگرمی است. به این معنی که مردم برای سرگرم و دور شدن از مشکلات دنیای واقعی دقایقی را در آن جا سپری می کنند. سعی کنید وقتی می خواهید کپشن بنویسید، متن شما حالت داستانی داشته باشد.

متنی که می نویسید حالت کتابی و خشک نداشته باشد. فرض کنید می خواهید داستانی برای دوست تان تعریف کنید. چگونه این کار را انجام می دهید؟ همانطور آن را به متن تبدیل کنید و در کپشن بنویسید. به طوری که مخاطب از همان کلمات اولیه جذب متنی که شما نوشته اید شود و کنجکاو باشد ادامه آن را بخواند.

نوشتن کپشن خوب در اینستاگرام
نوشتن کپشن خوب در اینستاگرام

لحن یکسان داشته باشید

سعی کنید همیشه در کپشن های تان لحن ثابت داشته باشید. یعنی اگر مخاطب یا مشتری تان، شما را با لحن طنازی می شناسد پس شما هم از طنز داخل نوشته های تان استفاده کنید. اگر با مخاطب های تان ارتباطی دوستانه و صمیمی دارید، پس شما هم دوستانه بنویسید.

این گونه نباشد که یک بار متن کپشن های تان رسمی و خشک، یک بار دیگر دوستانه و صمیمی باشد. داشتن لحن ثابت و یکسان در نوشتن کپشن اینستاگرام نکته بسیار مهمی است.

 

کپشن، کال تو اکشن داشته باشید

بهترین کپشن، کپشنی است که کال تو اکشن داشته باشد. کال تو اکشن یا دعوت به اقدام، به این معناست که از مخاطب بخواهید کاری انجام دهد. سوال بپرسید یا از مخاطب درخواستی داشته باشد. فرض کنید یک پیج فروش لباس دارید. عکسی را منتشر کردید و زیر آن توضیحاتی راجع به آن داده اید. این کپشن و مخاطب را همانطور رها نکنید. به عنوان مثال بپرسید که آیا این طرح لباس را دوست دارید؟ سوال پرسیدن در کپشن، باعث ترغیب شدن مخاطب به دادن نظر و مشارکت بیشتر او در پیج شما می شود.

کال تو اکشن های مختلفی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. به عنوان مثال “دوست خود را زیر این پست تگ کنید” “اگر این پست برای شما مفید بود، آن را برای دوست تان ارسال کنید” . داشتن کال تو اکشن باعث فعال تر شدن مخاطب در پیج تان می شود.

 

زیاده روی هشتگ در کپشن ممنوع

۳۰ عدد هشتگ در اینستاگرام برای یک پست مجاز است. ولی آیا گذاشتن این همه هشتگ در کپشن کار درستی است؟ مسلما خیر. خیلی از افراد را می بینیم که از ۲۰ الی ۳۰ تا هشتگ استفاده می کنند. هشتگ ها را بدون هیچ فاصله ای و پشت سر هم می گذارند.

هیچ وقت از هشتگ ها در متن اصلی استفاده نکنید.بهتر است هشتگ ها از متن حداقل ۲ خط فاصله داشته باشند و پایین کپشن باشند. به این دلیل که پست را زشت و خوانایی متن را پایین نیاورند.

کپشن خوب در اینستاگرام بنویسیم کارجویا
چگونه کپشن خوب در اینستاگرام بنویسیم

کپشن طولانی ننویسید

همانطور که گفتم، اینستاگرام شبکه اجتماعی عکس و تصویر محور است. مردم برای سرگرم شدن می آیند و حوصله خواندن متن های طولانی را ندارند. اگر کپشن طولانی بنویسید مطئنا باشید، کپشن های تان خوانده نمی شود.

اگر به هر دلیلی می خواهید کپشن طولانی تری به نسبت معمول بنویسید. حتما فاصله بین هر سطر را رعایت کنید. متن را یک جا و بدون هیچ فاصله ای ننوسید. حتما متن تان را پارگراف، پاراگراف کنید تا خواندن آن برای مخاطب تان راحت تر شود.

 

از ایموجی ها استفاده کنید

ایموجی، تصویری است که حس یا منظور متن نویسنده را منتقل می کند. امروزه استفاده از ایموجی ها در شبکه اجتماعی بسیار رایج شده است. به همین دلیل افراد زیادی هستند که در کپشن های شان نیز برای بهتر رساندن مفهموم آن، از آن ها استفاده می کنند.

نکته مهم این است که باید در جای درست از ایموجی های اینستاگرام استفاده کنید. استفاده بیش از حد ایموجی در کپشن اینستاگرام به شدت ممنوع است. زیرا باعث شلوغ شدن متن و پایین آمدن خوانایی آن می شود.

 

سطر اول کپشن اینستاگرام، جذاب باشد

اهمیت سطر اول در کپشن نویسی بسیار بالا است. اگر سطر اولی که برای کپشن تان می نویسید جذاب باشد، مخاطب به خواندن ادامه مطلب ترغیب می شود. ولی اگر نتوانید با همان یکی دو سطر اول کپشن تان، او را جذب کنید، مخاطب سریع از روی پست شما رد می شود.

داستان سرایی در کپشن

از زبان خودتان باشد

خیلی از افراد از متن های آماده استفاده می کنند. مخاطب معمولا با این نوع کپشن ها ارتباطی برقرار نمی کند. جملات بزرگان، جملات انگیزشی و… دیگر برای مخاطب ها در اینستاگرام جذابیتی ندارد. اگر پیج های بلاگرها را دیده باشید، آن ها همیشه از زبان خودشان می نویسند. خیلی ساده و خودمانی. به این شکل مخاطب احساس نزدیکی بیشتری با آن ها می کند.

 

مخاطب خود را بشناسید

قبل از اینکه شروع به نوشتن کپشن کنید باید مخاطب خود را بشناسید. بدانید سلیقه او چیست. متن های خشک و رسمی باید بنویسید یا گرم و صمیمی؟ اگر بدون اینکه این نکته را متوجه شوید شروع به نوشتن کنید، مطمئن باشید که نتیجه خوبی نخواهید گرفت.

 

نتیچه گیری:

تمام این مواردی که در بالا گفته شد را با تکرار و تمرین می توانید به آن مسلط شوید. از نوشتن نترسید و شروع کنید. از قضاوت شدن واهمه نداشته باشید. پست های پیج های مشابه و رقیب را همیشه بررسی کنید. از کپشن های آن ها ایده بگیرید. زیرا مخاطب های آن ها، مخاطب های هدف شما نیز هستند.

 

aminfalahan
aminfalahan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *