با سلام خدمت تمامی دوستان عزیزم ؛ توی این مقاله قصد داریم به بررسی توابع کاربردی tuple در پایتون بپردازیم و مثال هایی از ابن توابع رو با هم بررسی کنیم .
توی مقاله ی قبلی همین کار رو با ساختمان داده ی List انجام دادیم . اگه دوست داری در رابطه با توابع کاربردی List در پایتون اطلاعات بیشتری کسب کنی مقاله ی قبلی رو از دست نده .
راستی ! اگه هنوز با ساختمان داده ی tuple آشنا نیستی و نمی دونی که چه ویژگی هایی داره بد نیست یه سری به مقاله ی بزنی و از اون جا بخش tuple رو مطالعه کنی .
خب دیگه وقتشه که بریم سراغ توابع کاربردی tuple در پایتون :
۱- تابع index :
این تابع از توابع کاربردی tuple در پایتون زمانی استفاده می شود که ما می خواهیم ایندکس اولین باری که یک عنصر در تاپل ما ظاهر می شود را پیدا کنیم . در این صورت تنها کاری که لازم است انجام دهیم این است که بعد از اسم تاپل مورد نظر .index() را گذاشته و درون پرانتز آن عنصر مورد نظر خود را قرار دهیم .
۲- تابع count :
اگر مقاله ی قبلی را مطالعه کرده باشی می دونی که این تابع نه تنها از توابع کاربردی tuple در پایتون هست بلکه تابع count از توابع کاربردی List در پایتون هم به حساب میاد .
کاربردی که این تابع در تاپل داره مشابه همون کاربرد در لیسته و میاد و تعداد تکرار یک عنصر خاص در لیست و یا تاپل رو برامون پیدا می کنه .
۳- تابع sum :
این تابع هم مانند تابع قبلی از توابع کاربردی tuple در پایتون هست که علاوه بر tuple ها در List ها هم کاربرد داره و همونطور که از اسمش مشخصه برای جمع عناصر تاپل و یا لیست از این تابع استفاده می کنیم .
۴- تابع tuple :
از این تابع زمانی استفاده می کنیم می خواهیم ساختمان داده ی خود را به tuple تبدیل کنیم . برای مثال ما لیستی ساخته ایم و در حال حاضر به ساختمان داده ای نیاز داریم که ویژگی های tuple را داشته باشد ؛ در این حالت کافی است که لیست مورد نظر خود را به تابل تبدیل کنیم و برای انجام این کار tuple() را نوشته و درون پرانتز آن نام لیست را قرار می دهیم . در این صورت لیست ما به تاپلی تبدیل می شود که عناصر داخل آن همان عناصر لیستی می باشد که به تاپل تبدیل شد .
۵- تابع len :
این تابع هم در ساختمان داده هایی مانند لیست و تاپل مطرح می شود و برای بدست آوردن تعداد عناصر موجود در ساختمان داده کاربرد دارد .
و اما چندین نکته ی حائز اهمیت در رابطه با تاپل ها :
۱- برای اینکه به بازه ی خاصی از عناصر تاپل دسترسی داشته باشیم کافی است نام تاپل را نوشته و داخل براکت ([]) ایندکس عناصر مورد نظر را مشخص کرده و بین ایندکس شروع و پایان ” :” می گذاریم و برای تعیین اندازه ی پرش از روی عناصر مختلف بعد از مشخص کردن ایندکس مبدا و مقصد با نوشتن عددی طول پرش را مشخص می کنیم ( مانند لیست ها) .
۲- برای اینکه عناصر یک تاپل را به تاپل دیگری اضافه کنیم کافی است مانند کار با لیست ها نام دو تاپل را نوشته و بین آن ها “+” بگذاریم .
۳- و در آخر برای اینکه عناصر موجود در تاپل را به تعداد مشخصی تکرار کنیم نام تاپل را در عدد دلخواهی ضرب می کنیم (مانند کار با لیست ها) .
تصویر زیر به درک بهتر توابع کاربردی tuple در پایتون و چگونگی استفاده از این توابع و نکات مذکور کمک می کنه .
همونطور که خودتون هم احتمالا متوجه شدین اکثر نکات و توابع کاربردی tuple در پایتون که توی این مقاله با هم بررسی کردیم با توابع کاربردی List در پایتون مشترکه .
خب این مقاله هم در اینجا به پایان می رسه . ممنونم که تا انتهای مقاله من رو همراهی کردین . امیدوارم بعد از مطالعه ی این مقاله بتونین به خوبی از ساختمان داده ی تاپل و توابع مربوط به اون استفاده کنین .
تا مقاله ی بعدی خداوند یار و نگهدارتون .