خانه - پایگاه دانش کارجویا - انواع متغیرها و ۴ ساختمان داده در پایتون

انواع متغیرها و ۴ ساختمان داده در پایتون

فهرست مطالب

سلام به تمامی دوستان عزیزم ؛ در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع متغیر و ساختمان داده در پایتون بپردازیم و کاربرد هر کدوم رو با هم بررسی کنیم. اگه تا الآن مقاله ی مفهوم متغیر و متغیرجهانی(global) و محلی(local) رو مطالعه نکردی بهت پیشنهاد می کنم قبل از مطالعه ی این مقاله یه نگاهی هم به مقاله ی قبلی بندازی.

انواع متغیر و ساختمان داده در پایتون:

متغیر هایی که در پایتون تعریف می کنیم می توانند هر کدام از متغیر های زیر باشند:

انواع متغیر در پایتون :

  1. عدد (شامل اعداد حقیقی ، صحیح ، مختلط و…) :
  • int (integer ، اعداد صحیح) : a=2   b=-12   c=357
  • Long (اعداد صحیح بزرگ) : مانند int با این تفاوت که از آن ها برای اعداد بزرگ صحیح استفاده می شود.
  • Float (اعداد اعشاری) : a=5.0 b=37.9   c=0.04
  • complex (اعداد مختلط) : a=6+3j
  • رشته (string) : رشته ها نکات بسیار زیادی دارند اما در این بخش از این مقاله صرفا به معرفی رشته می پردازیم چرا که بررسی نکات مربوط به این متغیر و دستورات آن به تنهایی نیازمند نوشتن یک مقاله ی دیگر است.

برای تعریف یک رشته کافی است از ” ویا ‘استفاده کنیم و متن مورد نظر خود شامل حروف ، کاراکتر ها ، اعداد و … را داخل آن قرار می دهیم.

مثال:

a=”Hello World!”

و برای یک رشته ی چندخطی از ۳ تا ” ویا ‘ استفاده می کنیم.

 

 

 

مثال:

text = “””Hello everyone

                     In this lecture we want to learn

                types of variables

hope you enjoy it .”””

حواسمون باشه که اگه یک عدد رو به صورت رشته تعریف کردیم دیگه نمی تونیم عملگر هایی که مربوط به اعداد هست رو روی اون عدد پیاده سازی کنیم و برای تبدیل اون رشته به عدد باید از تابع int() استفاده کنیم مانند مثال زیر:

Untitled123 کارجویا

 

و حالا بعد از بررسی انواع متغیر ها در پایتون وقتشه که بریم و یه نگاهی هم به انواع ساختمان های داده بندازیم.

قبل از معرفی و بررسی ساخمان های داده بهتره که اول با مفهوم ساختمان داده آشنا بشیم.

ساختمان داده چیست؟

ساختمان های داده برای ذخیره کردن و همچنین سازماندهی داده ها کاربرد دارد و داده های ما را با یک نظم و سازمان خاصی ذخیره می کند تا دسترسی ما به داده ها و اطلاعاتی که در آن ها ذخیره کردیم راحت تر شده و همچنین پردازش و عملیات روی داده ها را برای ما سریع تر و راحت تر می کند.

انواع ساختمان های داده :

در این بخش ۴ تا از ساختمان های داده ی مهم در پایتون را بررسی می کنیم.

           ۱) لیست (List) : ساختمان داده ای است که این امکان را به ما می دهد که داده های خود را (از هر نوعی) در آن ذخیره کنیم. برای تعریف یک لیست کافی است که از براکت([ ]) استفاده کرده و داده ها را با استفاده از کاما (,) جدا می کنیم.

مثال:

list = [ 25,47.3,”b”,”ali”]

از خواص ساختمان داده ی لیست می توان به این موضوع اشاره کرد که در لیست ها می توان چندین متغیر با انواع مختلف ذخیره کرد و در آن پیمایش نمود.

به هر متغیر در لیست یک شماره تعلق می گیرد که ایندکس لیست می باشد و با استفاده از آن می توان به محتوای آن خانه از لیست دسترسی پیدا کرد.

برای مثال برای دسترسی به مقدار “ali” که در خانه ی سوم لیست قرار دارد باید نام لیست (در ایجا list) همراه با یک براکت در جلوی آن که در داخل براکت شماره ی متغیر ما قرار دارد مانند مثال رو به رو تعریف کرد:

list [2]

*حواسمون باشه که شماره ی خونه های لیستمون از ۰ شروع میشن برای همین برای دسترسی به خانه ی سوم ، داخل کروشه را ۲ گذاشتیم.

           ۲) تاپل (Tuple): تا حدودی مانند لیست ها هستند اما تفاوت اصلی آن ها با لیست ها در این است که لیست ها را بعد از تعریف می توان تغییر داد اما تاپل ها قابل ویرایش نیستند ونمی توان بعد از تعریف آن ها را تغییر داد برای همین معمولا نسبت به لیست ها سریع ترند . برای تعریف یک تاپل از پرانتز استفاده کرده و عناصر داخل آن را با “,” از هم جدا می کنیم.

مثال :

t = (“ali”,6749,5)

           ۳) مجموعه ها (Set): مجموعه ها در پایتون همان ویژگی هایی دارند که در ریاضی دارند برای مثال عضو تکراری ندارند و ترتیب در آن ها اهمیتی ندارد در نتیجه ایندکسی هم برای دسترسی ندارند. مجموعه ها با کروشه تعریف کرده و اعضای آن را با “,” از هم جدا می کنند.

همانطور که پیش تر گفتیم مجموعه ها در پایتون همان ویژگی مجموعه ها در ریاضی را دارند در نتیجه عملیات مجموعه ها در ریاضی مانند اشتراک ، اجتماع و … روی آن ها قابل اجراست.

مثال:

s = {1,4,8,5,3}

 

           ۴) دیکشنری (Dictionary): در دیکشنری ها نیز برای دسترسی به عناصر آن باید از key و value استفاده کرد و با نام بردن هر key ،  بهvalue  آن می توان دسترسی داشت.

مثال :

d = {1:’ali’ , ۲:’majid’}

 

* با استفاده از دستور type() نیز می توان فهمید که نوع متغیر و یا ساختمان داده ی ما چیست.

 

خب این مقاله هم اینجا به پایان می رسه ؛ ممنون که تا انتهای مقاله من رو همراهی کردین.

توی مقالات بعدی قصد داریم به بررسی دستورات مختلف پایتون بپردازیم.

تا مقالات بعدی خداوند یار و نگهدارتون.

 

ebrahim
ebrahim

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *