خانه - پایگاه دانش کارجویا - نقش تدوین در فیلمسازی | آشنایی با تدوین

نقش تدوین در فیلمسازی | آشنایی با تدوین

فهرست مطالب

نقش تدوین در فیلمسازی

تا به حال به این فکر کرده اید که نقش تدوین در فیلمسازی چیست و فیلم های سینمایی و تلویزیونی چگونه ساخته می شوند؟ توی مقاله امروز می خواهیم یکمی با ساز و کار و اساس و اصول اولیه ویرایش ویدیو آشنا بشیم و نقش تدوین در فیلمسازی و نگاهی به اهمیتش در صنعت سینما بپردازیم.همچنین در مقالات بعدی نیز به بررسی و آموزش یکی از پرکاردترین نرم افزار های مورد استفاده در همین حرفه یعنی نرم افزار ادوبی پریمیر پرو خواهیم پرداخت.پس حتما باهامون همراه باشید.

موضوعات مورد بررسی در این مقاله :

  • تدوین چیست؟
  • اهمیت تدوین و نقش تدوین در فیلمسازی
  • چشم انداز مقاله بعدی

می توانید مقالات دیگر را نیز در سایت کارجویا در ارتباط با آشنایی با تدوین مشاهده بفرمایید.

—————————

تدوین چیست؟

تدوین فیلم یا Film Editing یکی از آخرین مراحل ساخت فیلم است که پس از تکمیل کامل فیلمبرداری انجام می‌شود و طی آن از انتخاب و پیوند نماهای موجود در فوتیج ها (تکه فیلم های خام و از قبل آماده شده) و تبدیل آن‌ها به سکانس برای رسیدن به خروجی نهایی استفاده می‌شود.

تدوین در دنیای فیلم و صنعت سینما، مثل ذهن برای انسان است و قدرت اختیار را به فیلمساز می دهد.این تشبیه به این معناست که جزئیات پنهان آشکار می شود و مواردی که نیازی به دیدن آنها نیست،پنهان می می ماند؛یعنی انتخابِ بهترین فریم و سکانس برای تماشاکردن.

ویرایش ویدیو و فیلم شامل گزینش فریم ها،اندازه و ردیف کردن فریم ها، صحنه‌ها و سکانس‌ها پشت سر هم و ترکیب کردن تمام صداها و تعیین درجه کم و زیاد بودنشان و در آخر هماهنگ کردن (در اصطلاح حرفه ای،سینک کردن) صدای نهایی با تصویر است.این کارها به وسیله استفاده از فیلمنامه با دکوپاژ درست و صحیح،قوانین و اصول فیلم‌سازی،ذوق و استعداد هنری تدوین‌گر انجام می‌شود.

در سینما معمولاً این کار بر عهده فردی است که فیلمساز نباشد ولی گاها فیلمسازها کار تدوینگر را نیز انجام می‌دهند.کارگردانانی همچون کوروساوا، بهرام بیضایی،برادران کوئن خود تدوین فیلم‌هایشان را برعهده داشته‌اند و در دوره حاضر و در بین فیلمسازان جوان ایرانی،هومن سیدی نیز در این دسته از فیلمسازان قرار می گیرد.

نقش تدوین در فیلمسازی
نقش تدوین در فیلمسازی : عکس ۱ _ کارگردانان مولف : استاد بهرام بیضایی (عکس سمت راست) و آکیرا کوروساوا (عکس سمت چپ)

 

نقش تدوین در فیلمسازی
نقش تدوین در فیلمسازی : عکس ۲ _ کارگردانان مولف : هومن سیدی (عکس سمت راست) و برادران کوئن (عکس سمت چپ)

 

امروزه و با پیشرفت‌های روزافزون در عرصه تکنولوژی،کار تدوین در عین سهولت بیشتر دارای دقت،ظریف کاری و سرعت بالاتری است.از موثرترین موارد برای تدوین بهتر،تکنیک های فیلمسازی،داشتن نگاه هنری و خلاق در سینما،ادوات و ابزارهای پیشرفته و از همه مهمتر نرم افزار هایی هستند که برای میکس،ویرایش تصاویر،ویدیو ها و فایل ها و افکت های صوتی استفاده می شوند.یکی از پرکاربردترین نرم افزارها در صنعت سینما نرم افزار پریمیر پرو هست که علاوه بر کاربردهای سینمایی،قابلیت استفاده در مقیاس های کوچک تر و انجام کار های بسیاری را دارد که همه افراد با اندکی آموزش دیدن میتونن از نرم افزار به خوبی و تا حد خیلی کار راه اندازی استفاده کنن و حتی از طریقش درآمد هم داشته باشند.

اهمیت تدوین و نقش تدوین در فیلمسازی

با یادگیری این مهارت می‌توان به بیان روایت به صورت مداوم و روان پرداخت و تدوین می تواند الگوی معنایی خاصی برای روایت داستان بسازد.فشرده سازی زمان و مکان،تاکید بر عناصر متفاوت و پراکنده و کنار هم قرار دادن وقایع مختلف ابزار این حرفه برای ساخت این الگوی معنایی خاص است.

همچنین ری اکشن ها یا واکنش های تماشاچی بر این اساس شکل می گیرد.برای مثال کات ها و برش های بی وقفه و پرسرعت و پشت سرهم می تواند حس استرس یا هیجان را در مخاطب ایجاد کند و این در حالی است که سکانسهای بلندترکه تعداد کات در آنها پایین تر است،ضمن آرامش بخش بودن بر عنصر دراماتیک صحنه تأکید می کند و باعث همزادپنداری و درگیری بیشتر مخاطب با شخصیت‌ها فیلم می شود.

نقش تدوین در فیلمسازی مصداق های زیادی داره.مثل تلفیق و ترکیب صداها و تصاویر مختلف باهم،که تأثیر بسیار مهمی بر تماشاگر میذاره.مثلا شنیده یا عدم شنیده شدن گفت و گوها، پخش موسیقی در لحظات خاصی از فیلم، کم و زیاد شدن حجم صداها، تاثیرپذیری از صدای محیط و… خالق معنای خاصی هستند که احساسات تماشاگر را به سمتی که مدنظر فیلمساز است،هدایت می‌کنند و اینگونه است که نقش تدوین در فیلمسازی به یکی از نقشهای اصلی تبدیل میشود.

چشم انداز مقاله بعدی

در این مقاله فهمیدیم تدوین چیست و اهمیتش در صنعت سینما چقدر بالاست.در مقالات بعدی به بررسی تاریخچه تدوین و تدوینگران سرشناس خواهیم پرداخت و پس از به آموزش نرم افزار قدرتمند ادوبی پریمیر پرو خواهیم پرداخت.پس تا پایان این رشته مقالات حتما با کارجویا همراه باشید.

الهام گرقته شده از مقاله تدوینگرشو

مقالات دیگر کارجویا :

۳ مرحله برای نصب ادوبی پریمیر

MohammadMahdi
MohammadMahdi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *