خانه - پایگاه دانش کارجویا - ۵ قانون مهم نام گذاری و تاریخچه ی پایتون

۵ قانون مهم نام گذاری و تاریخچه ی پایتون

فهرست مطالب

سلام به تمامی دوستان عزیزم؛ در این مقاله قراره که با هم قوانین نام گذاری در زبان پایتون رو بررسی کنیم و در آخر هم یه نگاهی به تاریخچه ی پایتون و چگونگی تشکیل این زبان بندازیم . اگر هنوز مقاله ی قبلی رو که مربوط به سینتکس ۳ قانون مهم نام گذاری (Naming Conventions) بود رو مطالعه نکردی بهت پیشنهاد می کنم که قبل از مطالعه ی این مقاله یه سری به مقاله ی قبل بزنی(مقاله ی قبلی یه جورایی پیش نیاز این مقاله هست).

خب حالا که توی این سری مقالات قراره زبان پایتون رو با هم آموزش ببینیم بریم که یه بررسی اجمالی از قوانین نام گذاری متغیرها، توابع و کلاس ها در این زبان داشته باشیم و در آخر هم یه سری به تاریخچه ی پایتون بزنیم.

قوانین نام گذاری در پایتون

  1. همونطور که در مقاله ی قبل هم اشاره کردم کلمات به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند(case-sensitive)برای مثال دو کلمه ی word و Word از لحاظ معنایی با هم متفاوتند.
  2. نام ها می توانند شامل حروف بزرگ و کوچک ، (_) underscore و اعداد باشند.
  3. در نام گذاری ها نباید از کاراکترهای خاص مانند : “$”،”@” و… استفاده کرد.
  4. نام ها نمی توانند با عدد شروع شوند،فاصله داشته باشندوهمچنین نباید به underscore ختم شوند.
  5. حواسمون باشه که در نام گذاری از اسامی رزرو شده پایتون که مفهوم خاصی دارند مانند str ، int و… استفاده نکنیم.

چند توصیه برای نام گذاری بهتر

  1. بهتره که نام متغیر ، تابع ، کلاس هدفمند و با توجه به کاری که انجام می دهند انتخاب کنیم.برای مثال اگر یه تابع داریم که قراره جمع دو عدد رو حساب کنه اسم تابع رو sum (جمع) بذاریم.
  2. بهتره که اول اسم متغیرهایی که boolean هستند رو با _is شروع کنیم و بعد با توجه به محتویات متغیر کلمه ی بعدی را قرار دهیم.
  3. بهتره که حرف اول کلاس ها بزرگ نوشته بشن

و…

خب قبل از اینکه وارد بررسی دستورات پایتون بشیم بهتره که یه نگاهی به تاریخچه و چگونگی پیدایش پایتون بندازیم .

تاریخچه ی پایتون

تاریخچه ی پایتون

 

در اوایل دهه ی ۱۹۹۰ بود که پایتون توسط خدو فان روسوم (Guido van Rassum) در مرکز ریاضیات و علوم کامپیوتر هلند (CWI) به عنوان ادامه دهنده ی زبان برنامه نویسی ABC که برای سیستم عامل Amoeba بود ایجاد شد.

در سال ۱۹۹۵ خیدو کار خود بر روی زبان Python را در شرکت ابتکارات تحقیقات ملی در رستون (Reston) ویرجینا (جایی که چندین نسخه از نرم افزار را منتشر کرد) ادامه داد.

در می ۲۰۰۰ ، خیدو و تیم توسعه اش به BeOpen.com نقل مکان کرده و تیم  BeOpen Python Labs را تشکیل دادند و در اکتبر همان سال این تیم نیز نامش را به Digital Creations تغییر داد و سرانجام پایتون ۲,۰ در ۱۶ اکتبر ۲۰۰۰ منتشر شد که قابلیت های جدید و متنوعی از جمله قابلیت بازیافت حافظه داشت و روند توسعه به سمت شفافیت و پشتیبان گیری بیشتر از جامعه پیش می رفت.

پایتون ۳,۰ پس از یک دوره ی طولانی آزمایشی در دسامبر ۲۰۰۸ منتشر شد که برخی ویژگی های این نسخه به نسخه های قبلی یعنی پایتون ۲,۶ و ۲,۷ انتقال داده شده بود که در حال حاضر دیگر پشتیبانی نمی شود.

حالا شاید براتون سوال شده باشه که خیدو فان چرا Python رو به عنوان اسم این زبان انتخاب کرده ؛ داستان اینطوریه که این آقای خیدو فان برای انتخاب نام این زبان دنبال یه اسمی بود که هم خاص و کوتاه باشه هم مرموزانه به نظر برسه و از اون جایی که در اون زمان هم در حال تماشای برنامه ی Monty python’s Flying Circus (سیرک پرنده ی مانتی پایتان ) در BBC بوده و این برنامه رو هم خیلی دوست داشته ، تصمیم می گیره که اسم Python رو برای این زبان انتخاب کنه.

به علت اینکه خیدو فان روسوم نقش اصلی در تصمیم گیری در رابطه با اهداف پایتون داشت ؛ انجمن پایتون لقب دیکتاتور خیرخواه جاویدان را به او داد هر چند که فان روسوم در ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۸ از سمت خود کناره گرفت. این هم از تاریخچه ی پایتون.

خب این مقاله هم این جا به پایان می رسه . ممنونم که من رو تا پایان این مقاله همراهی کردین.

امیدوارم که براتون مفید بوده باشه.

ebrahim
ebrahim

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *