خانه - پایگاه دانش کارجویا - سینتکس در برنامه نویسی ۳ قانون مهم نام گذاری (Naming Conventions)

سینتکس در برنامه نویسی ۳ قانون مهم نام گذاری (Naming Conventions)

فهرست مطالب

سلام به همه ی دوستان عزیزم

در مقاله ی قبل به بررسی مفاهیم اولیه ی برنامه نویسی و جواب سوالات پایه ای همراه با بررسی کلی حوزه های مختلف برنامه نویسی پرداختیم و در انتها با واژه ای به نام سینتکس در برنامه نویسی(Syntax) آشنا شدیم ( اگر این مقاله رو هنوز نخوندی می تونی از برنامه نویسی چیست؟ ۳ نکته ضروری در مورد کدنویسی مطالعه کنی ) و در این مقاله قصد داریم کمی عمیق تر مفهوم سینتکس رو بررسی کنیم و بریم ببینیم این سینتکسی که گفتیم دقیقا چیه؟ ودر آخر هم یک نگاه اجمالی به قوانین نام گذاری (Naming Conventions) می اندازیم.

سینتکس در برنامه نویسی چیست؟

اگه بخوام خیلی ساده و روان براتون توضیح بدم می گم سینتکس همون مجموعه قواعدی از زبان برنامه نویسی هست که ساختار اون زبان رو شکل میده.

این قواعد می تونن شامل یک سری کلمات ، نماد ، علائم نگارشی و… باشه.

چی؟! کامل متوجه نشدی؟ فدا سرت؛ الآن با یه مثال برات توضیح می دم که قضیه شفاف تر شه.

فرض کنید به یه شخصی که زبان مادریش فرانسوی هست می گن بگو سلام ؛ اون شخص برای اینکه سلام کنه از کلمه ی  “Bonjure” استفاده می کنه. حالا اگه به یک انگلیسی زبان هم همین رو بگن  می گه “Hello”؛ هر دو فرد سلام کردن اما هر کدوم به زبانی که با اون صحبت می کردن مفهوم سلام رو انتقال دادن.زبان برنامه نویسی هم تقریبا یه همچین چیزیه.

الآن اگر من به فردی که با زبان جاوا کار می کنه بگم بخشی از کدی رو بنویس که مربوط به چاپ کردن عبارت “! Hello World” باشه این دستور رو می نویسه:

public class Main{

    public static void main(String[] args){

        System.out.println(“Hello World !”);

    }

}

   سینتکس در برنامه نویسی

 

اما اگر به یک پایتون کار همین رو بگیم می بینیم که یه همچین کدی تحویلمون میده:

print(“Hello World ! “)

سینتکس در برنامه نویسی

خروجی تمامی این قطعه کد ها همان عبارت ! Hello World می باشد.

خیلی شیک و مجلسی

البته سینتکس در برنامه نویسی در هر زبان جزئیات زیادی دارن که ما در اینجا فقط به مفهوم کلی Syntax اشاره کردیم .

اگر بخوام یه اشاره کوچیکی به بخش های مختلف Syntax کنم بخش قراردادهای نام گذاری که از مهم ترین قواعد نوشتاری دستورها به حساب میان رو برای بررسی انتخاب می کنم. بریم چندتا از این قراردادها رو با هم دیگه بررسی کنیم:

۱.نام کلاس ها:

در زبان های مختلف نحوه ی نوشتاری نام کلاس ها کمی باهم فرق می کنه.

۲.نام فایل ها:

نام فایل ها نیز مانند نام کلاس ها در زبان های مختلف از یک سری قوانین پیروی می کند که آن ها را بررسی می کنیم. نام فایل یک برنامه به زبان Java باید با نام کلاس مربوطه یکسان باشد و در آخر نام فایل هم پسوند “java.” می گذاریم. برای مثال “FirstClass.java” می تونه نام فایل برنامه ای برای کلاس “FirstClass” باشه. برای فایل های یک برنامه به زبان C  و C++ هم به ترتیب از پسوند c. و cpp. استفاده می کنیم و برای نام فایل قانون خاصی نداریم.

۳.حساسیت به حروف بزرگ و کوچک :

برخی از زبان های برنامه نویسی به بزرگی و کوچکی حروف حساس اند (مانندPython و C++) و در این زبان ها اگر یک کلمه رو به حروف بزرگ و یا کوچک بنویسیم می تونه معانی متفاوتی داشته باشه.اما بعضی از زبان ها نیز مانندSQL وBase هستند که به حروف بزرگ و کوچک حساس نیستند و این موضوع که کلمات با حروف بزرگ نوشته شده اند یا با حروف کوچک سبب تفاوت در معنی دستورات نمی شود.

حالا که قراره توی این سری مقالات با هم زبان برنامه نویسی پایتون(Python) رو آموزش ببینیم بهتره که یک بررسی اجمالی از قوانین نام گذاری متغیرها ، توابع و کلاس ها در این زبان هم داشته باشیم.

خب این مقاله هم اینجا به پایان می رسه . ممنونم که من رو تا آخر مقاله همراهی کردی . اگر دوست داری در رابطه با قوانین نام گذاری و تاریخچه ی پیدایش پایتون اطلاعات بیشتری کسب کنی مقاله ی بعدی رو از دست نده.

تا مقاله ی بعدی خداوند یار و نگهدارتون.

ebrahim
ebrahim

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *