خانه - پایگاه دانش کارجویا - مفاهیمی از تئوری رنگ

مفاهیمی از تئوری رنگ

color
فهرست مطالب

تئوری رنگ ها یکی از مفصل ترن تئوری های موجود در دانش گرافیک و دیزاین میباشد. در این مقاله به اختصار چندی از مفاهیم این تئوری را بررسی میکنیم. به مرور تا تکمیل شدن این مبحث این مقاله به روز رسانی می شود.

گردونه رنگ

احتمالا این دایره معروف که به درک نحوه ارتباط رنگ های مختلف با یکدیگر و چگونگی ترکیب آنها کمک می کند را دیده اید. گردونه رنگ معمولا از رنگهای اولیه، ثانویه و سه گانه (Tertiary) تشکیل شده است که به عنوان فام نیز شناخته می شوند.

color

فام (Hue)

فام (Hue) موقعیت یک رنگ در گردونه رنگ می باشد. فام همان عاملی است که اگر ما دو رنگ سبز متفاوت ببینیم باز هم می گوییم این دو رنگ سبز هستند. فام، خانواده ای متشکل از دوازده رنگ خالص بر روی گردونه رنگ است.

اشباع (Saturation)

اشباع یا Saturation میزان روشنایی یا زنده بودن یک رنگ می باشد. اشباع ۰ ٪ خاکستری (بدون رنگ) و اشباع ۱۰۰ ٪ حالت روشن و درخشان یک رنگ می باشد. هر وقت به یک رنگ Saturation اضافه می کنیم، یعنی آن رنگ را از شفافیت و درخشان بودن به حالت کدر و خاکستری می بریم.

color

روشنایی (Lightness)

روشنایی یا Lightness، میزان نزدیکی یک رنگ به سیاه یا سفید را میسنجد و ابزار مناسبی برای اینجاد کردن سایه های مختلف از یک رنگ می باشد.

color

سیستم های رنگی

RGB

این سیستم بر اساس سه رنگ قرمز، سبز و آبی تشکیل شده. تمام رنگ هایی که شما در حوزه دیجیتال و صفحات نمایش خود می بینید از ترکیب این سه رنگ باهم به وجود آمده است.

CMYK

سیستم CMY در حوزه چاپ کاربرد دارد و رنگ های چاپی بر این اساس ایجاد می شوند، پس. این سیستم با عنصر کلیدی یا همان جوهر سیاه ترکیب شده به عنوانCMYK (فیروزه ای، ارغوانی، زرد و سیاه) نامگذاری شده. پس اگز مشغول طرحی هستید که قرار است چاپ شود، سیستم رنگی خود را بر روی CMYK بگذارید تا بهترین دید نسبت به رنگ هایتان را داشته باشید.

 

در این مقاله سعی شد مفاهیمی از تئوری رنگ ها بیان شود. به مرور این مقاله به روز رسانی می شود.

آرمان نوروزی
آرمان نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *