خانه - پایگاه دانش کارجویا - تبدیل فوریه سریع و تحلیل AC در LTSPICE

تبدیل فوریه سریع و تحلیل AC در LTSPICE

تبدیل فوریه
فهرست مطالب

تبدیل فوریه، یکی از تبدیلات کاربردی مهم در مهندسی و به ویژه مهندسی برق و گرایشات آن شامل الکترونیک و مخابرات می‌باشد. در این مقاله قصد داریم تا با تبدیل فوریه سریع در نرم افزار LTSPICE آشنا شویم. می‌توانید برای آشنایی با مفهوم تبدیل فوریه، به مقاله “تبدیل فوریه و محاسبه آن”  مراجعه کنید.

تبدیل فوریه در LTSPICE

ابتدا مدار زیر را به عنوان مثال در نظر می‌گیریم:

photo 2022 11 30 22 24 53 کارجویا

پس از اجرای شبیه سازی، مقادیر زیر حاصل خواهند شد:

photo 2022 11 30 22 27 42 کارجویا

مقادیر DC در جدول بالا نشان داده شده است. باتوجه به این مقادیر، ترانزیستور ما وارد ناحیه اشباع شده است. در نتیجه مقاومت R1 را ۱۷۰۰ کیلو اهم در نظر می‌گیریم. همان‌طور که نشان داده شده است ولتاژ کلکتور ما ۵ ولت است.

photo 2022 11 30 22 33 22 کارجویا

اکنون تحلیل transient را با نوشتن دستور روبرو انجام می‌دهیم: (tran 0 1 0 10u.) برای گرفتن FFT باید زمان قابل قبولی را داشته باشیم در نتیجه در انتخاب زمان باید دقت کرد. هر چقدر زمان بیشتر باشد  مقدار FFT دقیق‌تر خواهد بود. حال خروجی را بر روی مقاومت R4 قرار می‌دهیم. همان‌طور که مشاهده می‌شود، ترانزیستور وارد ناحیه اشباع شده است. در نتیجه دامنه را به ۱۰ میلی ولت کاهش می‌دهیم.

photo 2022 11 30 22 38 06 کارجویا

حال خروجی را مجددا بررسی می‌کنیم، همان‌طور که مشاهده می‌شود نمودار سینوسی قابل قبولی بوجود آمده است.

photo 2022 11 30 22 41 07 کارجویا

برای گرفتن FFT (طیف فرکانسی) خروجی، ابتدا در قسمت tollbar به view رفته و سپس گزینه FFT را انتخاب می‌کنیم. سپس باید طیف فرکانسی لحظه‌ای که می‌خواهیم را مشخص کنیم که در این مثال خروجی ما (V(n003 می‌باشد.

در تصویر پایین، نحوه انتخاب FFT و خروجی مورد نظر را مشاهده می‌کنید:

photo 2022 11 30 22 46 23 کارجویا

نکته: برای آنکه به دقت بالاتری برسیم، stepها را بیشتر می‌کنیم. به عنوان مثال در اینجا ۲ میکرو ثانیه انتخاب می‌کنیم.
اکنون با انتخاب
FFT و شبیه سازی خروجی داریم:

photo 2022 11 30 22 49 49 کارجویا

اکنون اگر از ورودی FFT بگیریم خواهیم داشت:

photo 2022 11 30 22 51 49 کارجویا

نکته: باید دقت کرد که با افزایش زمان، دقت نمودار بالاتر می‌رود اما زمان تحلیل آن طولانی‌تر می شود.

تحلیل AC در LTSPICE:

بطورکلی دو نوع تحلیل مهم در الکترونیک و برق وجود دارد: تحلیل AC و تحلیل DC. در هرکدام از این تحلیل‌ها، منابع AC یا DC بسته به نوع تحلیل مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا مقادیر ولتاژ، جریان و… مدنظر به دست آید.

برای انجام تحلیل AC در LTSPICE، ابتدا برروی منبع ولتاژ مورد نظر راست کلیک کنید. توجه داشته باشید که در پنجره بازشده در قسمت (small signal AC analysis(AC، در قسمت AC Amplitude همواره باید مقدار یک ولت را وارد کنیم تا گین برابر با خروجی باشد. سپس AC phase را صفر قرار می‌دهیم و پس از آن به بخش edit simulation CMD رفته و AC Analysis را انتخاب می‌کنیم. اکنون نوع سوئیپ را انتحاب می‌کنیم که معمولا Decede مدنظر ما بوده و انتخاب می‌کنیم. در قسمت number of points per decade تعداد نمونه‌هایمان را مشخص می‌کنیم که معمولا ۲۰ تا ۱۰۰ انتخاب می‌کنیم. اگر مقدار، ۱۰۰ انتخاب شود، عالی است.

اکنون شروع فرکانس را باید انتخاب کنیم. باید دقت کرد که در این بخش نمی‌توان صفر گذاشت و معمولا مقدار یک را قرار می‌دهیم. در آخر فرکانس قطع را می‌گذاریم. در این مثال ۱۰۰meg قرار می‌دهیم. 

photo 2022 11 30 23 02 03 کارجویا

اکنون با اجرا کردن شبیه ساز، تحلیل AC را انجام می‌دهیم. ولتاژ خروجی ما در تحلیل AC به شکل زیر به دست می‌آید:

photo 2022 11 30 23 09 20 کارجویا

نکته۱: منحنی فاز مدار بصورت خط نقطه چین بوده و خط کامل(بدون نقطه چین) منحنی دامنه می‌شود.
نکته۲: در واقع نمودار رسم شده، همان نمودار بود می‌باشد.

در این مقاله با تبدیل فوریه سریع و تحلیل AC در LTSPICE آشنا شدیم. می‌توانید به مقاله “آشنایی با شبیه ساز LTSPICE و آموزش کار با آن” جهت آشنایی با مقدمات LTSPICE مراجعه کنید. از اینکه همراه ما بودید سپاسگزاریم.

مهدی افرشته
مهدی افرشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *